Otwarcie dla ruchu obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego

29.11.2021

 
Pierwsza jezdnia obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu S17 została otwarta dla ruchu. W oficjalnym otwarciu uczestniczyli m.in. posłowie na Sejm RP Sławomir Zawiślak i Tomasz Zieliński, wojewoda lubelski Lech Sprawka, burmistrz Miasta Tomaszów Lubelski Wojciech Żukowski, dyrektor GDDKiA Oddział Lublin Mirosław Czech.
Żeby obwodnica nie była jedynym odcinkiem tej trasy, który będzie jednojezdniowy, została podpisana umowa na stworzenie dokumentacji projektowej na dobudowę drugiej nitki obwodnicy. W 2020 r. udało się uzyskać środki na przeprowadzenie tej inwestycji. Jej realizacja jest już rozpoczęta.
 

- To wielki dzień dla Tomaszowa, całego województwa lubelskiego i dla kraju dlatego, że rozwiązuje te wszystkie problemy dotyczące ruchu tranzytowego w kierunku przejścia granicznego Hrebenne, jeśli chodzi o społeczność lokalną. Wyprowadzenie tego gigantycznego ruchu dużych samochodów ciężarowych z miasta na obwodnicę, to jest niezmiernie ważne ze względu na komfort mieszkańców Tomaszowa. Równocześnie sprawia, że ten nowy układ drogowy pozwoli na większe możliwości rozwojowe Tomaszowa i najbliższej okolicy. Ma też wielkie znaczenie dla województwa lubelskiego. W tej chwili realizowane inwestycje zarówno w zakresie drogi S12, S17, S19, to jest to, na co tak wiele lat oczekiwaliśmy, jeśli chodzi o dostępność komunikacyjną naszego województwa. To są potężne impulsy rozwojowe w niemalże wszystkich kierunkach geograficznych naszego województwa – mówił wojewoda lubelski Lech Sprawka.
 
Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego ma około 10 km. Przebiega po wschodniej stronie Tomaszowa Lubelskiego. Pierwsza nitka przejmie ruch tranzytowy, w tym m. in. ciężarówki jadące w kierunku Hrebennego, czy Zamościa, a także część ruchu lokalnego. Zgodnie z ostatnim badaniem w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21, przez Tomaszów Lubelski przejeżdża ok. 18 tys. pojazdów w ciągu doby.
 
- To historyczne wydarzenie, które zmieni i ulepszy życie mieszkańców. Żywimy nadzieję, że ten ruch tranzytowy przestanie nam dokuczać i miasto będzie mogło spokojnie się rozwijać – mówił poseł na Sejm RP Tomasz Zieliński. Poseł odczytał list wicepremiera, ministra aktywów państwowych Jacka Sasina skierowany do uczestników spotkania. - Od 6 lat realizujemy ambitne plany, szczególnie w dziedzinie infrastruktury drogowej w przekonaniu, że w znaczącym stopniu przyczynia się to gospodarczo naszej ojczyźnie. Wdrażamy szereg programów mających na celu przyspieszanie nowoczesnych sieci transportowych w całej Polsce. Zdajemy sobie sprawę, że budowa nowych dróg i poprawa już istniejących jest koniecznością w obliczu zwiększającej się mobilności. Poprzez takie inicjatywy jak Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych urzeczywistniamy zrównoważony rozwój całego kraju. To istotny element prawidłowego funkcjonowania gospodarki oraz poprawy poziomu życia obywateli. Oddanie do użytku blisko 10-kilometrowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego było priorytetowym zadaniem z uwagi na rolę, jaką miasto odgrywa w wymianie gospodarczej w tej części Europy. Przez lata miasto było świadkiem nieustannego ruchu tranzytowego, który powodował liczne niedogodności zarówno dla mieszkańców, jak i dla samych kierowców – napisał wicepremier Jacek Sasin.
 
W ramach inwestycji powstało 14 obiektów inżynierskich, w tym sześć wiaduktów pełniących dodatkowo funkcję przejść dla zwierząt średnich i małych, drogi do obsługi ruchu lokalnego oraz urządzenia ochrony środowiska. Wybudowane zostały dwa węzły drogowe: Tomaszów Lubelski Północ na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 850 i węzeł Tomaszów Lubelski Południe na włączeniu do DK17.
 
- Cieszę się, że jestem tutaj, w tym ważnym momencie nie tylko dla regionu, ale całej Rzeczypospolitej i naszych kontaktów z zagranicą. Nasz rząd podjął takie decyzje, które się urealniły i mamy dzisiaj ten uroczysty moment otwarcia, na razie tej jednej nitki obwodnicy, ale będzie tych inwestycji więcej – podkreślał poseł na Sejm RP Sławomir Zawiślak.
 
Całkowity koszt inwestycji (łącznie m.in. z wykupem gruntów i pracami projektowymi) to około 365 mln zł, z czego 73 mln zł to koszt dobudowania dodatkowej jezdni.
 
- Zobowiązań warto dotrzymywać. GDDKiA Oddział Lublin potwierdził to, gdy w 2019 r., przy formalnym wbiciu łopaty zadeklarowaliśmy, że ta obwodnica powstanie. Będzie to obwodnica na miarę XXI w. Nie pozostaniemy w takiej formie, jak dzisiaj wygląda. Zapadła decyzja rządu o budowie drugiej nitki, która jest już w realizacji – mówił dyrektor GDDKiA Oddział Lublin Mirosław Czech.
 
Ze względu na prowadzone prace przy budowie drugiej (prawej) jezdni, na obwodnicy obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 70 km/h, natomiast na odcinku kilkuset metrów, w rejonie Kolonii Łaszczówka i wiaduktu w ciągu ul. Tomaszowskiej, gdzie jest wyjazd i wjazd na budowę, do 40 km/h.
 
- W końcu doczekaliśmy się, że Tomaszów Lubelski ma obwodnicę i tą obwodnicą za chwilę podróżni będą mogli przejechać. Gdybyśmy chcieli podziękować wszystkim, to była by to długa lista, dzięki którym możemy się tu dzisiaj spotkać. Wszystkim im bardzo dziękuję. Ta obwodnica jest sukcesem, który ma wielu ojców – zaznaczył burmistrz Miasta Tomaszów Lubelski Wojciech Żukowski, który dyplomami i pamiątkowymi Medalami z okazji 400-lecia lokacji Miasta Tomaszów Lubelski podziękował za wkład wniesiony w powstanie inwestycji. Symboliczne podziękowanie odebrał m.in. wojewoda lubelski Lech Sprawka.